Kırmızının tehlike, tutku, öfke, ateş, sex, kan gibi birçok duygusal ve çelişkili çağrışımı vardır. Araştırmalara göre kırmızı renk kan basıncını arttırır ve ateşle ilişkilendirildiğinden bir mekanda kırmızı kullanıldığında ortam ısısı değişmese bile diğer renklere nazaran daha sıcak hissedilir. Kırmızı uyarıcıdır. Yol tabelalarında, elektronik aletlerin göstergelerinde, arabaların sinyal ışıklarında ve pazarlama alanında diğer renklerden daha çok dikkat çekmek ve uyarmak için kullanılır. Marketlerde satılan ürünlerin ambalajlarınının çoğunda alıcıyı cezbetmek için genellikle kırmızı kullanılır. Her yaşa ve cinsiyete hitap eder.
Turuncu, mor ve lila gibi renklerle birlikte kullanıldığında oldukça canlı bir atmosfer oluşturur ve gençler tarafından tercih edilir. Bordo ve kahverengine yakın tonları ise daha ağırdır ve genellikle ileri yaş grubunun tercihidir.
Kültürlerde de kırmızıya verilen anlamlar farklılık arzeder. Çin’de hem düğün rengidir, iyi şanşı sembolize eder, hemde kıskançlıkla özdeşleştirilir. Hindistan’da evlenen kadınların başlarına babaları tarafından kırmızı başlıklar takılır. Böylece onların kahraman ve cesur çocuklar doğuracağına inanılır. Ayrıca kırmızı tüm ülkelerin bayraklarında küçük yada büyük mutlaka kullanılmıştır. Kültürlerin kırmızı ile ilgili farklı yaklaşımları olsa da, tüm dünyada kabul edilen çağrışımlarda vardır.
Örneğin kırmızı her kültürde, positif olarak sıcaklık,alev, kan, enerji, aşk, güç, heyecan, duygusallık ve tehlikeyle özdeşleştirilir. Araştırmalara göre, koyu kırmızı ve bordo tonları toplumsal sorumluluk, adalet, zenginlik ve dürüstlükle, kahverengiye yaklaşan tonları ise konfor, karşılama, yakınlık, memnuniyet, erdem, fazilet ile bağdaştırılır. Kırmızının öfke, şiddet, savaş, isyankarlık, hükmetmek, durdurma, yangın, baştan çıkarma, ayrımcılık yapma, göşteriş yapma ve aşırı hırs gibi negatif çağrışımları da vardır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder