Mavini en çok bilinen ve belirgin olan çağrışımı gökyüzü ve denizdir. Su ve havanın ebedi ve ezeli başı sonu olmayan varlıklar olması sebebi ole mavi renk devamlılık ile özdeşleştirilir. Psikilojik alanlarda yapılan araştırmalarda mavinin metabolizmayı ve kan akışını yavaşlattığı ve kasların gevşemesine yardımcı olduğu keşfedilmiştir. Bu sebeple doğuda meditasyon ve gevşeme için mavi rengin hakim olduğu mekanlar ve ürünler tercih edilir. Mavi soğuk renklerden biri olmasından dolayı buz ve çelik ile de özdeşleştirilir. Her renkte olduğu gibi farklı tonlarının farklı etkileri vardır. Lacivert klasikleşme ve geleneksellik belirtmek için kullanılırken, turkuaz tonları canlılık ve modernizmin sembolüdür.
Beyazla beraber temizlik ve saflığı çağrıştırdığından genellikle deterjan kutularında ve temizlik malzemelerinin ambalajlarında mavi hakimdir. Ayrıca erkeklere özel ürünlerde de mavi kullanılır. Konfor, emniyet ve güven göstergesi olan mavi renk, taşımacılık alanında otobüs, uçak ve gemilerin hem amblemlerinde hem iç tasarımlarında çok sık kullanılır. Banka ve finans kuruluşlarının logolarında mavinin kullanılışının sebebi de budur.
Tarihe baktığımızda mavinin Hristiyanlığın ilk yıllarında, Hz. Meryemin çizimlerinde, hükümdarlıklarda kraliyetin ve entellektüel hayatın sembolü olarak kullanıldığını görebiliriz. Mavi gökyüzü ile özdeşleştirildiğinden bazı antik kültürlerde tanrıyı ve cenneti çağrıştırır.
Bunların haricinde mavinin, özgürlük, açık fikirlilik, özgür ruh, cana yakınlık, arkadaşlık, neşe, sorumluluk, güvenirlilik, otorite, ruhsallık, sadakat, prestij, elitlik, gurur, umut ve barış gibi positif anlamlarının yanı sıra; tutuculuk, bencillik, kendini beğenme, kasvetli, ciddi, ağırbaşlı, soğuk, içine kapanık ve bazen depresyon ve melakoli gibi negatif anlamlarıda vardır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder